Transformacja zakopiańskich Kuźnic: od turystycznego centrum do nowoczesnej strefy przesiadkowej

Transformacja zakopiańskich Kuźnic: od turystycznego centrum do nowoczesnej strefy przesiadkowej

Przez ostatnie dwa lata, znane wszystkim turystom zakopiańskie Kuźnice, przeszły imponującą metamorfozę. Inwestycja, która odmieniła ten rejon miasta u podnóża Giewontu, to nowoczesne centrum przesiadkowe. Wśród najbardziej widocznych zmian na tym terenie zauważyć można brak autobusów pasażerskich na górnym placu.

W wyniku powstałych tu prac, w Kuźnicach zbudowano podziemny hub komunikacyjny. To właśnie tu swoje miejsce znalazły perony dla różnego typu pojazdów: autobusów, busów czy taksówek. Na uwagę zasługuje również rozbudowane zaplecze infrastrukturalne, obejmujące parkingi dla samochodów osobowych oraz stojaki na rowery i publiczne toalety. Wygospodarowany górny plac stanie się miejscem przeznaczonym wyłącznie dla pieszych turystów. Wyposażono go w ławki oraz inne miejsca do odpoczynku.

Mimo że inwestycja jest już niemal ukończona, pozostają jeszcze do wykonania drobne prace porządkowe. Teren tętnił życiem 20 czerwca, kiedy to podczas odsłonięcia pomnika kurierów tatrzańskich, publiczność mogła korzystać z nowego placu. Jednak obecnie, przez brak pozwolenia na użytkowanie, dla osób niezwiązanych z budową teren ten jest niedostępny i podlega ciągłemu monitoringu.

Łukasz Filipowicz, burmistrz Zakopanego, przyznaje, że chociaż prace właściwie dobiegły końca, bez odpowiedniego pozwolenia teren wciąż jest traktowany jak plac budowy. Zaznacza jednak, że urząd czyni wszystko, aby otwarcie nowego placu w Kuźnicach nastąpiło jak najszybciej. Celem jest udostępnienie go mieszkańcom i turystom przed szczytem sezonu wakacyjnego.

Modernizacja tego zakopiańskiego kwartału była projektem skomplikowanym i pracochłonnym. Przy robotach ziemnych wydobyto około 45 tysięcy kubików ziemi i granitu. Budowa wiaduktu i dworca wymagała z kolei użycia kilkunastu tysięcy metrów sześciennych betonu oraz kilku tysięcy ton stali. Całkowity koszt tej inwestycji wyniósł około 34 milionów złotych, z czego Kwota około 15 milionów 216 tysięcy złotych stanowiła dofinansowanie z miasta Zakopane.