Stanisław Mazur, kandydat na prezydenta Krakowa, przedstawia ambitny plan budowy metra w stolicy Małopolski
Stanisław Mazur, aspirujący do urzędu prezydenta Krakowa, przedstawia swoje wizjonerskie plany dotyczące modernizacji infrastruktury miejskiej. Wśród nich kluczową propozycją jest projekt budowy trzech linii metra, które miałyby przyczynić się do poprawy komunikacji miejskiej oraz jakości życia mieszkańców. Pierwsza z tych linii miałaby połączyć osiedle Kliny z Nową Hutą, przechodząc przez centrum miasta.
Podczas czwartkowej konferencji prasowej, Mazur wyjaśniał, jak jego innowacyjna koncepcja budowy metra różni się od obecnie realizowanego przez władze miasta projektu premetra. Według niego, metro jest nie tylko niezbędne dla dalszego rozwoju miasta, ale także znacząco wpłynie na podniesienie standardu życia mieszkańców Krakowa.
Kandydat na prezydenta podkreślił ważne aspekty tej inwestycji. Według niego, nowe linie metra mogłyby poprawić jakość powietrza oraz pomóc w rozwiązaniu problemu korków. Ponadto, podziemne koleje mogłyby również służyć jako schrony, analogicznie do ukraińskiego Kijowa. Mazur zauważył również, że podziemna infrastruktura jest mniej podatna na warunki atmosferyczne.
Estymowany koszt budowy pierwszej linii metra wynosi około 36 miliardów złotych. Zespół ekspertów pracujących przy projekcie analizował 79 europejskich inwestycji realizowanych od 1985 roku. Wśród nich najtańszą linię metra zbudowano w Stambule (190 milionów złotych za kilometr), a najdroższą – w Londynie (3,4 miliardów złotych za kilometr). Budowa pierwszego odcinka metra w Krakowie, obejmującego pięć podziemnych przystanków, miałaby kosztować 7,2 miliarda złotych.
Mazur zapewnił, że ma konkretny plan finansowania tej inwestycji. Według jego propozycji, wkład miasta miałby wynieść około 10% wartości inwestycji, która miałaby zostać rozłożona na wiele lat. Pozostałe fundusze pochodziłyby z dotacji zewnętrznych oraz różnych rodzajów kredytów.
Pierwszy etap realizacji projektu, według Lesława Kuzaja, byłego prezesa firmy Alstom, mógłby być zakończony do końca 2032 roku. Jak zapewniał Kuzaj, analiza dziesiątek inwestycji metra na całym świecie dowodzi, że ten ambitny plan jest realny do zrealizowania w ciągu 90 miesięcy.