Rok 2024 i jego wyzwania: Przegląd postępów w budowie nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic w Krakowie

Rok 2024 i jego wyzwania: Przegląd postępów w budowie nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic w Krakowie

W roku 2024 wykonawca nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic w Krakowie zaprezentował raport z postępów prac. Budowa, która jest ciągle w toku, wprowadza codziennie nowe zmiany w północnym obszarze miasta i niesie ze sobą niemałe wyzwania.

Pierwszy etap prac skupiał się na stacji „Rondo Polsadu”, gdzie w grudniu ukończono betonowanie drugiego poziomu płyty dennej. Ta część stacji znajduje się 13 metrów pod ziemią, a jej przeznaczeniem jest przyszły ruch tramwajowy. Dodatkowo, w ciągu tego samego roku, udało się otworzyć pętlę w Mistrzejowicach dla ruchu technicznego. Dzięki temu tramwaje mogą już kursować do przystanku „Miśnieńska” i wracać na pętlę.

Jednym z głównych wyzwań było dostosowanie terenu pod nową trasę tramwajową oraz zapewnienie wysokiej jakości prac konstrukcyjnych w obszarze o gęstej zabudowie miejskiej. W ramach tych działań przeprowadzono m.in. modernizację systemu ciepłowniczego, co zaowocowało nowoczesnym układem rur umieszczonym pod chodnikami, ścieżkami rowerowymi i pasami zieleni.

Projekt budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic wiązał się także z koniecznością likwidacji fragmentu potoku Sudół Dominikański. Zastąpienie go nowym, podziemnym korytem było jednym z największych wyzwań inżynieryjnych tego przedsięwzięcia. Długie na 388,65 metrów podziemne koryto, razem z komorami osiąga długość około 400 metrów.

W roku 2024 natrafiono jednak na kilka nieoczekiwanych przeszkód. Jedną z nich było znalezienie reliktów koszar hetmańskich z okresu przełomu XVI i XVII wieku w maju tego samego roku. Oznaczało to konieczność prowadzenia dodatkowego nadzoru archeologicznego oraz przeprowadzenia prac odkrywkowych. Kolejnym wyzwaniem było odnalezienie ponad 100 niewybuchów podczas prac na pętli tramwajowej w Mistrzejowicach. Mimo że spowalniało to tempo prac, zapewnienie bezpieczeństwa było tutaj priorytetem.

Pomimo tych trudności, proces budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic przebiega zgodnie z planem i wymaganiami, co jest kluczowe dla bezpiecznego zakończenia tego ważnego dla Krakowa projektu.