Przebieg budowy kładki Kazimierz – Ludwinów: kolejne etapy realizowane przez firmę Primost Południe sp. z o.o.

Przebieg budowy kładki Kazimierz – Ludwinów: kolejne etapy realizowane przez firmę Primost Południe sp. z o.o.

Podpory betonowe dla kładki łączącej Kazimierz i Ludwinów zostały już zbudowane, a teraz wykonawca projektu, firma Primost Południe sp. z o.o., skupia się na następnym etapie. Teraz specjalistyczny sprzęt, potężny dźwig żuraw, zostaje wykorzystany do montażu tzw. segmentów startowych, które stanowią łącznik między podporami a pomostami. Montaż tych segmentów po stronie Ludwinowa już zakończył się, a prace zbrojarskie i betoniarskie mające na celu ich połączenie z podporami będą trwały do połowy marca, przy użyciu specjalnej mieszanki betonu samozagęszczalnego (beton SCC). Ta sama procedura zostanie przeprowadzona w marcu po stronie Kazimierza.

Następnie na plac budowy dostarczone zostaną segmenty skrajnych przęseł o długości około 12 metrów, które zostaną przytwierdzone do segmentów startowych poprzez spawanie. Ten proces również będzie realizowany za pomocą obecnego na budowie dźwigu. Jednakże konieczne będzie również stworzenie tymczasowych podpór na nabrzeżach dolnego bulwaru Wołyńskiego i Inflanckiego. Ta część procesu ma miejsce wiosną, równocześnie z budową ramp najazdowych po stronie Kazimierza.

W styczniu 2024 roku rozpoczęła się budowa kładki Kazimierz – Ludwinów. Firma Primost Południe sp. z o.o. została zatrudniona jako wykonawca i rozpoczęła prace od przebudowy sieci instalacji podziemnych, w tym sieci sanitarnej i elektrycznej. Przebudowany został gazociąg, sieć elektryczna średniego i niskiego napięcia oraz sieć oświetleniowa.

Kiedy prace mostowe rozpoczęły się wiosną ubiegłego roku, wykonano przegrody przeciwfiltracyjne i zabezpieczono wykopy za pomocą grodzic stalowych. To pozwoliło na rozpoczęcie robót przy wwiercaniu pali wielkich średnic, najpierw po stronie Kazimierza, a następnie Ludwinowa. Wszystko to odbywało się, starając się jak najmniej ingerować w bulwary i minimalizować uciążliwość dla mieszkańców, szczególnie tych z Kazimierza. Dostawa ciężkiego sprzętu odbywała się drogą wodną.

Projektanci równolegle pracowali nad poprawkami projektu kładki, aby zmniejszyć jej wpływ na krajobraz. Dzięki proponowanym rozwiązaniom obniżono most i rampy najazdowe po stronie Kazimierza o około 2 metry, co uzyskało pozytywną opinię Wojewódzkiego Małopolskiego Konserwatora Zabytków. Te zmiany pozwoliły na zachowanie charakterystycznej formy kładki przy jednoczesnym ograniczeniu jej wpływu na krajobraz i lepszej ochronie drzew rosnących po stronie Kazimierza.

Po zakończeniu wwiercania pali wielkich średnic, rozpoczęła się budowa podpór kładki. Proces ten obejmował montaż zbrojenia i deskowania, a następnie zalewanie betonem architektonicznym, co kontynuowano do momentu ukończenia wszystkich segmentów podpór w grudniu 2024 roku.

Ta inwestycja, której koszt wynosi około 114 milionów złotych, ma zakończyć się w połowie 2026 roku. 65 milionów złotych pochodzi z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych. Kładka dla pieszych i rowerzystów Kazimierz – Ludwinów będzie miała około 130 metrów długości i prawie 14 metrów szerokości. Połączy Bulwar Inflancki pomiędzy ulicami Skawińską a Wietora po stronie Kazimierza z Bulwarem Wołyńskim w pobliżu ulicy Ludwinowskiej.