Nowoczesna stacja kolejowa Kraków Piastów: widoczne perony i wyjścia na wiadukt

Nowoczesna stacja kolejowa Kraków Piastów: widoczne perony i wyjścia na wiadukt

Jest już możliwe do zobaczenia perony wchodzące w skład nowo powstałego przystanku kolejowego Kraków Piastów. To projekt, który jest realizowany przez PKP PLK, a jego głównym celem jest ułatwienie mieszkańcom północnej części Krakowa szybkiego dojazdu do centrum miasta. Ta inwestycja jest jednym z trzech obecnie prowadzonych projektów budowy przystanków kolejowych na terenie tego miasta. Dzięki określonym inwestycjom, kolej ma stać się atrakcyjną alternatywą dla innych środków transportu dostępnych w Krakowie.

Aktualnie prowadzona jest budowa trzech nowych stacji kolejowych w Krakowie, a są to Przylasek Rusiecki, Kraków Piastów oraz Kraków Kościelniki. Z tych trzech, prace na przystanku kolejowym Kraków Piastów są najbardziej zaawansowane.

Przystanek kolejowy Kraków Piastów będzie zlokalizowany w pobliżu ulicy Powstańców, co ma umocnić sieć komunikacji aglomeracyjnej. Z korzyści wynikających z utworzenia tego przystanku mają skorzystać nie tylko mieszkańcy tej części Krakowa, ale również ludność gminy Zielonki.

Ta inwestycja jest realizowana w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025. Przystanek będzie położony przy liniach kolejowych numer 8 (kierunek Kielce i Warszawa) oraz 95 (kierunek Podłęże i Tarnów).

Projekt zakłada budowę jednego peronu dwukrawędziowego oraz dwóch peronów jednokrawędziowych, które będą w pełni dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Przy planowaniu tego projektu uwzględniono odpowiednie dojścia, schody i windy. Ponadto, inwestor zadbał również o infrastrukturę oświetleniową, urządzenia elektroenergetyczne, telekomunikacyjne oraz sterowania ruchem kolejowym.

Na peronach o długości 200 metrów znajdować się będą wiaty, tablice informacyjne, ławki oraz czytelne oznakowanie. Oświetlenie ma pomóc w orientacji po zmierzchu. Osoby niewidome lub słabo widzące będą miały do dyspozycji system ścieżek o zróżnicowanej strukturze. Prace mają zakończyć się na koniec roku 2024.

Wartość projektu i związanych z nim prac budowlanych wynosi blisko 24 miliony złotych netto, a umowa została podpisana przez inwestora, którym jest PKP Polskie Linie Kolejowe, oraz wykonawcę.