MPK Kraków inwestuje w 45 nowych autobusów spalinowych zgodnych z normą Euro 6
Komunikacyjny gigant z Krakowa, MPK, ogłosił przetarg na dostawę 45 nowych autobusów o różnej długości. Wszystkie z nich będą napędzane silnikami spalinowymi spełniającymi wymogi najbardziej rygorystycznej na starym kontynencie normy emisji spalin – Euro 6.
Zakupione zostaną autobusy o trzech różnych wielkościach. Pierwszą grupę stanowić będzie 25 pojazdów o długości około 12 metrów, które będą obsługiwały głównie linie miejskie. Drugą część zamówienia stanowić będzie 12 autobusów tej samej długości, lecz przeznaczonych do kursowania po liniach aglomeracyjnych. Ostatnie z zamawianych pojazdów to 8 midi autobusów o długości około 9 metrów, które będą służyły do transportu pasażerów w tych rejonach miasta, gdzie duże autobusy nie mają możliwości poruszania się.
Termin składania ofert przez producentów upływa 26 lutego 2024 roku. Na proces wyboru najlepszej propozycji wpłynie nie tylko jej cena, ale również takie parametry jak: okres gwarancji, liczba miejsc dla pasażerów, ilość zużywanego przez pojazd paliwa, czy sposób otwierania drzwi. Firma zapewnia, że całość inwestycji będzie finansowana za pomocą leasingu.
Decyzja o rozpisaniu przetargu na nowe autobusy spalinowe jest odpowiedzią na rosnące potrzeby floty komunikacyjnej Krakowa, która musi sprostać wymaganiom systematycznie powiększającej się siatki połączeń w mieście oraz na obszarze aglomeracji. Dodatkowo, zakup nowych pojazdów pozwoli na wycofanie z eksploatacji najstarszych autobusów marki Solaris, które obecnie służą na terenie zajezdni Bieńczyce.
Ciekawym jest fakt, że zakup autobusów o napędzie spalinowym nie oznacza rezygnacji MPK z ekologicznych rozwiązań. Zarząd firmy wielokrotnie deklarował swoją ambicję do dywersyfikacji źródeł napędu autobusów i zwiększenia ilości pojazdów zasilanych alternatywnymi źródłami energii, takimi jak wodór. Właśnie dlatego, już w ubiegłym roku złożono wniosek o dofinansowanie projektu obejmującego m.in. zakup 10 autobusów napędzanych tym pierwiastkiem. Według ustawy o elektromobilności od 2028 roku udział takich zeroemisyjnych pojazdów w krakowskiej flocie MPK ma stanowić 30% wszystkich pojazdów.