Jak często trzeba pompować opony samochodowe?
Pompowanie kół wydaje się – na pierwszy rzut oka – bardzo prostą czynnością. Dzięki niemu opony mają właściwe ciśnienie, co zapewnia bezpieczeństwo oraz optymalne warunki jazdy. Zaleca się regularnie sprawdzać ciśnienie w kołach. Jaka jest optymalna częstotliwość pompowania opon samochodowych?
Ubytki powietrza w oponie samochodowej – przyczyny
Na ciśnienie w oponach samochodowych ma wpływ kilka czynników. Przyczyny mogą być naturalne, nieuniknione ubytki powietrza lub bardzo niska temperatura, jaka panuje w otoczeniu (szczególnie zimą należy pamiętać o regularnym pompowaniu, ponieważ w kołach jest wtedy niskie ciśnienie). Oczywistą przyczyną ubytków powietrza w oponach samochodowych są również uszkodzenia mechaniczne.
Jakimi narzędziami pompujemy opony samochodowe?
Opony samochodowe pompuje się za pośrednictwem specjalistycznych kompresorów, które znajdują się na stacjach benzynowych – pamiętaj, że są nieczynne podczas bardzo dużych mrozów – lub warsztatach wulkanizacyjnych. Można to zrobić samemu. Czynność ta nie wymaga wizyty w warsztacie. Chyba, że chcemy zdecydować się na pompowanie opon azotem.
Pompowanie opon samochodowych – jak to wygląda w praktyce?
Pompowanie opon można przeprowadzić samodzielnie lub u mechanika. Warsztaty w Krakowie często oferują usługę pompowania azotem. Przed rozpoczęciem pompowania opon samochodowych należy sprawdzić, jakie wartości zaleca producent pojazdu – wszystko znajduje się w tabeli ciśnień powietrza, która została umiejscowiona na słupku przy drzwiach (od strony kierowcy), na klapce wlewu paliwa, w schowku lub w instrukcji pojazdu.
Osoba pompująca powinna zwrócić uwagę na czynniki, które wpływają na odpowiednie ciśnienie w oponach. Są to:
- obciążenie – w przypadku dłuższych podróży powinno być nieco wyższe,
- rozmiar – koniecznie należy sprawdzić, czy jest taki sam dla przedniej i tylnej osi pojazdu,
- temperatura – im niższa temperatura otoczenia, tym większe spadki ciśnienia w oponach, dlatego inaczej przebiega pompowanie opon samochodowych latem i zimą (chyba że producent nie pozwala na takie zasady).
W przypadku pompowania azotem, wszystkie czynności wyglądają tak samo. Różnica polega tylko na tym, że zamiast powietrza, kompresor do opony wdmuchuje azot. Po co się to robi? Ogumienie napompowane azotem ma mniejszą podatność na spadek ciśnienia przy zmianach temperatur na dworze. Jednak w zdecydowanej większości przypadków, pompowanie powietrzem na stacji jest w zupełności wystarczające. W końcu, około 80% powietrza to azot.
Zasady podczas pompowania opon – co robi mechanik? Kraków i inne miasta?
Podczas ścisłego pompowania opon samochodowych należy także pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Ustawienie auta względem kompresora nie ma znaczenia. Urządzenia pompujące na stacjach benzynowych są wyposażone w dostatecznie długi wężyk, aby dotarł do każdej opony. Przed pompowaniem ogumienie powinno być zimne. Przyjeżdżając na stację, najlepiej odczekać około 30 minut, by opony ostygły po jeździe na stację.
Nie wolno pompować uszkodzonej opony – to kategorycznie zabronione. Zdarza się, że niesprawne opony wybuchają. Defekty mogą być czasem niewidoczne na pierwszy rzut oka, dlatego lepiej – dla własnego bezpieczeństwa – odsunąć się nieco od pojazdu podczas pompowania.
Przed pompowaniem należy spuścić część powietrza z opon. Takie działanie sprzyja oczyszczeniu wentyla i usunięciu zalegających w zakamarkach zanieczyszczeń. Nie można dopuścić, by jakikolwiek brud dostał się do wnętrza opony. Po zakończeniu pompowania trzeba koniecznie dokręcić nakrętkę. To pozwala ograniczyć ilość powietrza, jaka może uchodzić później przez wentyl.
Nie jesteś pewny czy zrobisz to dobrze? Skorzystać z pomocy fachowca z polecanych warsztatów (https://motointegrator.com/pl/pl/warsztaty/usluga-177-wymiana-opon-i-wulkanizacja/miasto-krakow).
Częstotliwość pompowania opon samochodowych
Optymalna częstotliwość pompowania opon samochodowych nie została jeszcze określona. Wiele zależy od ciśnienia, jakie jest w ogumieniu. Należy je sprawdzać przynajmniej raz w miesiącu – koniecznie przed każdą dłuższą podróżą. Regularne sprawdzanie stanu ciśnienia w oponach chroni kierowcę i pasażerów przed poważnymi wypadkami i kolizjami, a także niepotrzebnymi, dodatkowymi kosztami naprawy. Poziom powietrza sprawdza się trojako – za pośrednictwem podręcznego manometru, na stacji benzynowej lub w ustawieniach komputera pokładowego. W tym trzecim przypadku, auto musi być wyposażone w czujniki ciśnienia w oponach.
Pamiętaj jednak, że pompowanie „na zapas” nie jest dobrym pomysłem. Jeśli koła zostaną napompowane zbyt mocno, znacząco obniży się komfort jazdy. Zbyt sztywne ogumienie będzie negatywnie wpływać na stan zawieszenia pojazdu. Samo w sobie będzie bardzo podatne na różne uszkodzenia mechaniczne (np. przy podjeżdżaniu na krawężniki).
Prawidłowe ciśnienie w oponach ma duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy oraz jakość podróżowania.