Atak hakerski na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie: Potencjalne ryzyko kradzieży danych

Atak hakerski na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie: Potencjalne ryzyko kradzieży danych

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Krakowie doświadczyło ataku hakerskiego we wtorek 3 grudnia, co skutkowało awarią systemów informatycznych, wpływając na sprzedaż biletów oraz działanie strony internetowej MPK. Jak wynika z uzyskanych informacji, za atakiem stoi międzynarodowa grupa hackerów, która przeprowadza ataki na zlecenie na różne przedsiębiorstwa.

Sygnalizując powagę sytuacji, MPK zgłosiło atak odpowiednim organom ścigania oraz służbom państwowym specjalizującym się w sprawach cyberbezpieczeństwa. Zawiadomienie o potencjalnej kradzieży danych osobowych pracowników i pasażerów zostało również przekazane Prezesowi Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Chociaż nie ma jeszcze potwierdzenia, że doszło do kradzieży danych, MPK postanowiło poinformować o tym ryzyku wszystkie potencjalnie zainteresowane osoby. W przypadku stwierdzenia naruszenia poufności danych, MPK obiecuje powiadomić tych, których może to dotyczyć.

Ponadto, MPK apeluje do wszystkich swoich klientów, współpracowników i pracowników, którzy są zarejestrowani w systemie MPK, o zachowanie ostrożności, zwłaszcza w kontakcie z podejrzanymi e-mailami, telefonami czy próbami kontaktu. MPK sugeruje również zastrzeżenie numeru PESEL. Według analizy przeprowadzonej przez MPK, głównym celem ataku hakerskiego było sparaliżowanie pracy krakowskiej komunikacji miejskiej.

MPK zapewnia pasażerów, że mimo ataku, działanie zajezdni oraz stacji obsług jest niezakłócone, a usługi przewozowe są realizowane w pełnym zakresie. Trwają prace nad stopniowym uruchamianiem systemów informatycznych z uwzględnieniem najwyższego poziomu bezpieczeństwa. W tych działaniach MPK współpracuje ze specjalistycznymi firmami IT oraz jednostkami Urzędu Miasta Krakowa.

MPK dziękuje pracownikom i ajentom za ich wysiłek w utrzymaniu sprawnej obsługi komunikacji miejskiej mimo trudności. Pasażerowie mogą nadal kupować bilety okresowe za pośrednictwem aplikacji mobilnej iMKA oraz w automatach biletowych KKM. Kontrolerzy biletów uznają wszelkie potwierdzenia płatności, w tym te wysłane drogą elektroniczną. Obecnie, najskuteczniejszym sposobem kontaktu z MPK jest infolinia – 12 19 150.