Apel urzędników miasta: Unikaj zakupu starych samochodów na silnik Diesla!
W Internecie zauważyć można obecnie mnóstwo ofert sprzedaży starszych aut napędzanych silnikiem Diesla. Niesłychanie atrakcyjne ceny dotyczą pojazdów wyprodukowanych w 2009 roku bądź wcześniej, które spełniają normę Euro 4 lub niższą. Niemniej, należałoby wziąć pod uwagę, iż od następnego roku Kraków wprowadza Strefę Czystego Transportu. Pierwszy etap jej funkcjonowania, który jest relatywnie łagodny, w dużym stopniu skierowany będzie do właścicieli około trzydziestoletnich samochodów osobowych (roczniki: 1992 benzyna i 1996 diesel). Wyjątek stanowią auta zakupione po 1 marca 2023 roku zarówno w kraju jak i za granicą, a także otrzymane w spadku – dla nich kryteria będą nieco bardziej restrykcyjne.
Stare modele samochodów z silnikiem Diesla emitują sporo toksycznych substancji, w tym tlenki azotu (NOx) oraz cząstki stałe. Takie zanieczyszczenia negatywnie wpływają na zdrowie osób wdychających te substancje. Tlenki azotu mogą prowadzić do problemów z systemem oddechowym, takich jak astma czy alergie, a także zwiększać ryzyko rozwoju chorób serca. Cząstki stałe (PM) są na tyle drobne, że łatwo przenikają do płuc, co może skutkować poważnymi schorzeniami układu oddechowego, włączając w to raka.
W przypadku nowszych modeli samochodów (wypuszczonych na rynek po 2010 roku, spełniających normę Euro 5) wykorzystujących silnik Diesla, spotkać się można z bardziej zaawansowanymi technologiami oczyszczania spalin. Te pojazdy są wyposażone w rozbudowane systemy selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) oraz filtry cząstek stałych (DPF), dzięki czemu są znacznie mniej szkodliwe dla ludzi.
Uruchomienie Strefy Czystego Transportu w Krakowie od 1 lipca 2024 ma na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powstałych w wyniku ruchu drogowego, co znacznie poprawi jakość powietrza w mieście i wpływa korzystnie na zdrowie mieszkańców. W pierwszej kolejności ograniczenia dotyczą właścicieli około trzydziestoletnich samochodów. Inna sytuacja dotyczy pojazdów osobowych zakupionych, otrzymanych w spadku lub darowiznach po 1 marca 2023 (nastąpiła zmiana właściciela). Takie samochody muszą spełniać bardziej rygorystyczne normy: musi to być co najmniej auto 26-letnie (rocznik 2000 lub mające normę Euro 3) dla benzyny, dla diesli muszą to być auta przynajmniej 14-letnie (wspomniany już rocznik 2010) lub z normą Euro 5.
Aktualnie możliwa jest zamiana auta na diesel z roku 2009 na benzynowe z tego samego rocznika, a nawet na znacznie starsze (np. z roku 2001). Kluczowa jest tutaj rezygnacja z najstarszych diesli, które są odpowiedzialne za emisję największej ilości substancji szkodliwych dla naszego zdrowia. Dozwolone są także modyfikacje techniczne aut, które muszą być jednak potwierdzone wpisem do CEPiK.
Warto również podkreślić, że wszystkie pojazdy, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne (także jako pasażerowie), są całkowicie zwolnione z wymagań Strefy. Wystarczy posiadać odpowiedni identyfikator. Wyłączone z tych zapisów są także pojazdy używane w celach medycznych i sanitarnych, włączając w to prywatne samochody, które są wykorzystywane do szybkiego transportu osób do szpitala lub porodówki.
W kontekście powyższych informacji warto dodać, że według badań ruchu na krakowskich drogach, w pierwszym etapie wymogi SCT obejmą jedynie 2% pojazdów.
Podsumowując: przed zakupem samochodu warto sprawdzić, czy na pewno będzie on spełniał wymogi Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Warto również regularnie odwiedzać stronę internetową Zarządu Transportu Publicznego, aby być na bieżąco z postępami we wprowadzaniu SCT oraz związanymi z nią przepisami.