Legendarny polski górnopłat RWD-8 ożywa na nowo w warsztacie Muzeum Lotnictwa Polskiego
Replika legendarnego polskiego górnopłata, RWD-8, jest obecnie tworzona przez zespół specjalistów z warsztatów konserwatorskich Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Prace nad samolotem postępują i planowany termin finalizacji projektu to jesień 2025 roku.
Rzadki egzemplarz RWD-8, który jest rekonstruowany od zera, został niedawno zaprezentowany publiczności. Replika samolotu będzie wyposażona w oryginalny silnik PZInż. Junior 5800cc (4-cylindrowy silnik z układem odwróconym, chłodzony powietrzem). Mimo że kompletna dokumentacja konstrukcyjna samolotu nie przetrwała do naszych czasów, dzięki analizie historycznych fotografii, opisów oraz dzięki nieocenionym umiejętnościom muzealnych konserwatorów, zrekonstruowany model będzie maksymalnie zbliżony do pierwotnej konstrukcji.
Pierwszy górnopłat RWD-8 powstał w latach 30. XX wieku w fabryce na Okęciu. Było to dzieło trzech konstruktorów: Stanisława Rogalskiego, Jerzego Drzewieckiego i Leszka Dulęby. Po udanym locie testowym na początku 1933 roku, RWD-8 zdobył pierwsze miejsce w konkursie na samolot szkoleniowy dla Wojska Polskiego, co było niebywałym triumfem dla niewielkiej manufaktury RWD.
Samolot RWD-8 był znany z doskonałych właściwości aerodynamicznych. Szybownik Szczepan Grzeszczyk zademonstrował to w praktyce, wykonując pokaz lotu bez śmigła: po holowaniu samolotu na wysokość 600 metrów, Grzeszczyk lądował nim jak szybowcem.
Obecnie prezentowana replika posiada historyczną osłonę silnika, pożyczoną od Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej – Oddziału Terenowego Muzeum Wojska Polskiego. Ta osłona będzie służyła jako model do odtworzenia nowego okapotowania. Stateczniki są już w pełni opłótnione, a konstrukcja skrzydeł czeka na swoją kolej.