Po ataku hakerskim MPK boryka się z problemami technicznymi: poradnik dla pasażerów

Po ataku hakerskim MPK boryka się z problemami technicznymi: poradnik dla pasażerów

Problemy techniczne w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym (MPK) to bezpośredni następstwo niedawnego incydentu związanej z cyberatak, o którym informowaliśmy wcześniej. Na stronie Zarządu Transportu Publicznego (ZTP) pojawiły się istotne wskazówki dla korzystających z komunikacji miejskiej.

Zarząd podał instrukcje dla pasażerów na temat tego, co powinni zrobić, aby nadal móc korzystać z ulgowych oraz bezpłatnych przejazdów w ramach biletów KMK. Jeżeli Twój bilet dobiegł końca, a posiadasz Kartę Krakowską ze statusem potwierdzonym na fizycznym nośniku, to możliwość zakupu biletu za pośrednictwem stacjonarnych automatów nadal Cię nie omija.

Czy Twoim biletem jest aktywny bilet zakupiony poprzez aplikację mobilną? Jeśli tak, wystarczy pamiętać o zabraniu ze sobą potwierdzenia transakcji dokonanej przy zakupie biletu, kiedy podróżujesz środkami transportu publicznego. Tym potwierdzeniem może być np. e-mail otrzymany po zakupie biletu lub zrzut ekranu z potwierdzeniem płatności bankowej.

Pasażerowie korzystający z biletów socjalnych lub aktywizujących powinni mieć przy sobie zaświadczenie z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej dla biletu socjalnego lub dokument potwierdzający status bezrobotnego z Urzędu Pracy.

3 grudnia 2024 roku, około godziny 7:00 rano, doszło do awarii w systemach informatycznych MPK. Użytkownicy stracili dostęp do serwerów Spółki, co objawiało się brakiem możliwości korzystania z zamieszczonych na nich zasobów sieciowych oraz firmowej poczty e-mail. Zaraz po incydencie MPK powiadomiło wszystkie firmy, z którymi ma podpisane umowy wsparcia technicznego, a następnie rozpoczęło analizę sytuacji. Po intensywnych działaniach ustalono, że serwery uległy infekcji przez szkodliwe oprogramowanie i zostały zaszyfrowane.