Brak środków finansowych opóźnia modernizację części ulicy Grzegórzeckiej
Przebudowa wybranej części ulicy Grzegórzeckiej w Krakowie może zająć więcej czasu niż przewidywano. Przyczyną są problemy administracyjne urzędników, którzy zamiast działać, wymieniają się dokumentami, a także brak wystarczających funduszy na realizację projektu.
W 2021 roku urzędnicy z miasta Krakowa zapewniali, że przed otwarciem stacji kolejowej „Kraków Grzegórzki” dołożą wszelkich starań, aby uporządkować przestrzeń w pobliżu Hali Targowej. Najbardziej dotknięci zmianami mieli być kierowcy, którzy po przemodelowaniu fragmentu ulicy Grzegórzeckiej i Dietla mieli możliwość jazdy jedynie w kierunku skrzyżowania z ulicą Wielopole.
Podczas jednej z sesji rady miejskiej, Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa, utrzymywał, że „na podstawie naszych obliczeń wynika, że ruch samochodowy w tym obszarze powinien być ograniczony do minimum”. Twierdził również, że „transit powinien być minimalizowany”. Jak dodał 7 lipca 2021 r., „Ten tranzyt musi znaleźć inny kierunek, ponieważ nie możemy, dbając przede wszystkim o pasażerów, a po drugie o mieszkańców, dopuścić do takiego natężenia ruchu samochodowego, jakie obserwowaliśmy do tej pory”.
Niedawno jednak wiceprezydent zmienił stanowisko i wydał polecenie urzędnikom miejskim. Mieli oni wprowadzić nową organizację ruchu, która umożliwia kierowcom przemieszczanie się pod wiaduktami kolejowymi zarówno w kierunku skrzyżowania z ul. Starowiślną, jak i rondem Grzegórzeckim.
Obecnie pracownicy Wydziału Inżynierii Ruchu Miejskiego twierdzą, że decyzja o zmianach w tym obszarze była spowodowana brakiem środków w budżecie miasta na modernizację placu Grzegórzeckiego. Zapewniają również, że „wprowadzana organizacja ruchu stanowi częściowe wdrożenie rozwiązań, które będą miały zastosowanie w układzie docelowym po przebudowie ul. Grzegórzeckiej”.
Przebudowa tego obszaru nie nastąpi jednak w najbliższym czasie. Jak wynika z informacji uzyskanych od miejskich urzędników, na remont fragmentu ulicy Dietla (od skrzyżowania z ul. Wielopole do wiaduktu kolejowego) oraz ulicy Grzegórzeckiej (od wiaduktu do skrzyżowania z ul. Metalowców i św. Łazarza) potrzeba około 50 mln złotych. Większość tej kwoty miałaby być przeznaczona na renowację torowiska. Planuje się zmienić krzywiznę i przesunąć torowisko o kilka metrów. Reszta środków byłaby wykorzystana na modernizację miejsc parkingowych, chodników, dróg oraz na budowę nowych przystanków tramwajowo-autobusowych.