Motoryzacyjne przemiany w Krakowie: obowiązkowa e-rejestracja od 1 lipca 2024 roku
Oczekuje nas gwałtowne przeobrażenie w kwestii poruszania się po drogach Krakowa. Począwszy od 1 lipca 2024 roku, wszyscy kierowcy pragnący wejść na teren stolicy Małopolski, będą zobowiązani do przeprowadzenia e-rejestracji, aby uniknąć grzywny za nieautoryzowany dostęp do strefy czystego transportu. Ale na czym dokładnie będzie polegała ta nowa procedura?
Nadchodzący rok 2024 przyniesie znaczące zmiany dla kierowców poruszających się po Krakowie. Strefa czystego transportu będzie obowiązywać na całej powierzchni administracyjnej miasta, a biurokraci z krakowskiego ratusza już wytypowali firmę, która zajmie się tworzeniem specjalnego systemu informatycznego do zarządzania SCT. Inwestycja jest wyceniana na 900 tysięcy złotych, a kierowcy muszą być świadomi nadchodzących komplikacji.
Publiczny Zarząd Transportu w Krakowie ogłosił przetarg na usługę dostawcy systemu zarządzania strefą czystego transportu. W rywalizacji brało udział dziesięć firm, a wybranym dostawcą okazała się firma z Białegostoku. Maciej Piotrowski, reprezentant ZTP w Krakowie, poinformował o tym fakcie podczas rozmowy z Interią. Za sumę 900 tysięcy złotych zostanie stworzony unikalny system, który utworzy bazę danych pojazdów uprawnionych do poruszania się po strefie czystego transportu. Proces ma być prosty – kierowcy będą wpisywać numer rejestracyjny swojego pojazdu, a system z CEPIK zweryfikuje, czy norma emisji spalin jest zgodna z regulacjami strefy. Wszystko to będzie jednak wiązało się ze znacznym utrudnieniem – kierowcy będą musieli wprowadzić numer rejestracyjny do systemu „ręcznie”.
Kierowcy pragnący podróżować samochodem po Krakowie od 1 lipca będą musieli więc skorzystać z nowego systemu i wpisać numer swojego pojazdu. Możemy mówić o rodzaju e-rejestracji, podobnej do systemu e-TOLL stosowanego na autostradach. Wszyscy kierowcy, niezależnie od spełnionej normy emisji spalin, będą musieli wprowadzić swoje dane do systemu. Choć szczegóły dotyczące działania systemu nie są jeszcze znane, jasne jest jedno – motoryzowane zmiany przyniosą duże utrudnienia dla kierowców.
Od 1 lipca pojazdy, które będą mogły poruszać się po strefie czystego transportu w Krakowie to te benzynowe spełniające normę euro 3 i wyprodukowane od 2000 roku, oraz wysokoprężne spełniające normę euro 5 i wyprodukowane od 2010 roku. W przypadku aut zarejestrowanych w Polsce ostatni raz przed 30 marca 2023 roku, do Krakowa będą mogły wjeżdżać auta benzynowe spełniające normę euro 1 i wyprodukowane od 1992 roku oraz auta wysokoprężne spełniające normę euro 2 i wyprodukowane od 1996 roku.