Ostrożność przede wszystkim: nowa metoda oszustów wyłudzających dane i pieniądze
Siły policyjne alarmują społeczeństwo o nowym, przebiegłym manewrze oszustów, którzy na celu mają wyłącznie wyłudzenie naszych danych osobowych oraz zasobów finansowych. Do już znanych metod takich jak „na wnuczka” czy „na policjanta”, dołącza teraz fałszywe komunikaty tekstowe, które sugerują kłopoty z telefonem naszych bliskich.
Nieuczciwi jednostki nie zaprzestają innowacyjnego myślenia o strategiach, którymi mogliby wyłudzić środki finansowe od swoich niewinnych ofiar. Tak wymierzone cele są często dobrane na podstawie ich aktywności w sieci internetowej lub przy użyciu wcześniej skradzionych informacji personalnych.
Ostatnio zaczęło krążyć wiele komunikatów tekstowych, informujących o utracie telefonu przez kogoś nam bliskiego, który następnie podaje swój nowy numer. Później po krótkiej rozmowie poprosi on o przelanie małej kwoty za pośrednictwem systemu BLIK, tłumacząc to problemem z realizacją płatności. Dzięki temu sprytnemu chwytowi, oszuści potrafią wyłudzić niewielkie sumy pieniędzy.
Nie tylko to stanowi powód do niepokoju – policja wydaje również ostrzeżenie przed klikaniem w odnośniki internetowe, które są zawarte w wiadomościach sms. Podstępni oszuści często udają dostarczycieli usług telekomunikacyjnych, pracowników elektrowni lub gazowni, a nawet przedstawicieli spółdzielni mieszkaniowych.
Trzeba pamiętać, że doniesienia o każdej próbie oszustwa powinny trafić do funkcjonariuszy policji – dzięki temu możemy potencjalnie uchronić innych przed utratą ich życiowych oszczędności.